fredag 20 januari 2012

Speglar, konvexa, konkava, och vanliga

Syfte:
Vi ska kunna se brännpunkten och se hur strålar reflekteras.

Material:
Konvex -spegel
Konkav-spegel
Optik-lampa
Lins
Skärm
Spalthållare
Optikbänk
Spänningskub
Bildskärm


Hypotes:
Jag trodde att strålarna skulle riktas som de gjorde eftersom strålarna studsade mot en konkav och en konvex- spegel, som var böjda på olika sätt.

Utförande: Vi monterat glaset, skärmen, bildskärm och lampan, så att ljuset genomstrålade skärmen och studsade mot spegeln.

Resultat: När vi tittade genom det konvexa-glaset blev allting stort och utåt-buktad, och det blev upp-och-ner när vi såg genom det konkava. I backspeglar finns det konvexa glas!

Om jag sätter en spegel framför mig och en över, kommer jag att kunna se rakt fram, fastän jag tittar rakt upp. Bilden framför mig speglas i spegeln som jag håller framför mig,  som speglas i den över mig så att jag ser rakt fram. På så sett kan jag se vart man vill, bara man vinklar speglarna rätt.

Tittar man sig själv i spegeln så är spegelbilden spegelvänd. Sätter man sedan en spegel till mot den första i en rät vinkel så speglas jag rätt i den andra spegeln, så att jag ser mig själv rätt.

 Slutsats:
Vi såg hur ljusstrålarna reflekterades mot vår konvexa och konkava spegel. När ljusstrålarna träffade den Konkava spegeln, reflekterades ljuset inåt mot en brännpunkt. När ljuset träffade den konvexa spegeln speglades ljuset utåt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar