onsdag 12 december 2012

Aktivt Kol

 Syfte: Undersöka egenskaperna hos aktivt kol.

Material: 10 ml H2O, 1st mätcylinder, 2st provrör, 1 tsk C, mortel, degel, pipett, 2 droppar karamellfärg, tratt, filter.

Utförande: Jag mätte upp 10 ml H20 i en mätcylinder och med hjälp av en pipett droppade jag i två droppar röd karamellfärg. Det löste i vattnet. Jag mätte upp 1 ml av det färgade vattnet i ett provrör och tillsatte 1 tsk aktivt kol som jag mortlat. Jag rörde runt så att de löste sig och sedan lät jag det stå i några minuter. Sedan filtrerade jag kolblandningen ner i ett nytt provrör.




Resultat: Vätskan som kom igenom filtret var rent H2O utan färgning. Kvar i filtret blev aktivt kol, och karamellfärg.

Genom filtret kom endast rent vatten.

Slutsats: Färggämnet fångas upp av det aktiva kolet som är uppbyggt med porer. I dem fångas färgen upp och endast vattnet filtreras igenom. Egenskaperna hos aktivt kol används därför för att rena andra vätskor och gaser från föroreningar eller giftiga ämnen, som i vatten, köksfläktar, gasmasker och i magen om man blivit magsjuk. Aktivt kol har fått sitt namn eftersom att det har en mycket stor yta som är aktivt och kan därför enkelt binda till andra molekyler.

Felkällor: Mitt första försök att filtrera kolvattnet misslyckades då det var för lite H2O och filtreringspappret sög upp vätskan. Vid mitt andra försök tog jag drygt 3 ml och ca 2 tsk aktivt kol. När denna vätska sedan filtrerades rann vattnet igenom som det skulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar