måndag 10 juni 2013

Bild: reflektion

Under årskurs 7-8 har jag jobbat med att skapa bild, film och analyserat. I sjuan skapade jag bilder, bland annat en med en vy över en dal som jag målade med akrylfärg. Den blev jag nöjd med, eftersom jag lyckades blanda färgerna så att bilden blev levande. Under den tiden arbetade jag mycket självständigt och hade mycket inspiration och idéer. Jag utvecklade också min kreativitet.

Vid filmprojektet var jag mycket aktiv och jag tyckte verkligen mycket om det, samtidigt som jag lärde mig mycket om det. Det jag lärde mig lärde jag mig på egen hand eller tillsammans med dem i gruppen eftersom vi inte hade någon undervisning. Att skapa film passade mig eftersom jag tyckte om att använda olika vinklar och få ett djup i filmen, samt klippa ihop det. I slutänden blev jag nöjd med filmen och med hur vi i gruppen samarbetade och kompletterade varandra.

De som hände under höstterminen i sjuan var inget viktigt då jag inte kände att jag utvecklades, varken med tekniker eller med min kreativitet. Något som jag dock har med mig från vårterminen i sjuan var att jag blev säkrare på att skissa. Grafittemat har varit användbart när jag målat eller ritat fria bilder. Att vara bra på det är som att ha en grund inför höstens konstverk.

Denna terminen har vi analyserat bilder och filmer. Detta var ett arbetsområde som jag inte tyckte var bra eftersom jag inte fick chansen att visa det jag lärt mig på bästa sätt. Jag är bra på att säga vad jag tycker och därför stod jag på mig tills jag fick visa jag kunde. Mins starka sida är att redovisa mina egna tankar och värderingar i bilder och filmer. Därför blev jag nöjd med bildanalysens om jag gjorde.

Jag är bra på att tala inför publik och jag har inga problem med att skriva/göra arbeten så jag känner nig inte nervös över den kommande redovisningen. Att sedan skapa en egen bild med inspiration från redovisningen ska bli mycket kul. Det jag ska tänka på är att vara noggrann så att jag får det precis som jag vill och använda färgerna på bästa sätt.

Jag ska fortsätta att läsa på unikum för att se vad det är som jag ska jobba efter samt vad jag blir bedömd på. Under arbetet kommer jag att ta hjälp av mina kompisar, alltså be dem om respons så att jag är förberedd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar