tisdag 13 mars 2012

Vridmoment för pinnen

Syfte: Hitta tyngdpunken och få fram ett värdemoment, och att även kunna göra snygga tabeller och diagram.

Material: Pinne, såg, kniv, våg, måttband.

Utförande. Jag gick ut och letade fram en pinne som var lika tjock som två tummar. Jag skalade av barken på den med hjälp av en kniv. För att hitta tyngdpunkten på pinnen balanserade jag den på en knivsegg. När jag hittat punkten sågade jag pinnen där för att få två delar som var lika stora. För att se om jag varit noggrann nog vägde jag delarna var och en och mätte dem. För att få en över blick över mina resultat gjorde jag en tabell. För att sedan få fram ett vridmoment multiplicerade jag längden och vikten.

Resultat:








Slutsats:
Ju noggrannare man varit när man delade pinnen på tyngdpunkten, desto jämnare skulle staplarna bli. Vikten på pinndelen och längden kunde vara olika jämfört med den andra delen av pinnen men när man tog vikten gånger längden skulle det ändå bli samma resultat i Nm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar