söndag 30 september 2012

Träningsagbok v.39

Måndag
Fridans 24/9

En härlig uppvärmning där jag blir varm och  sedan gjorde vi mycket styrka. Idag gjorde vi en kombinerad övning som är styrka för benen men man blir också vigare då man kan få upp sitt ben högre. Det stärker som sagt också benmusklerna mycket att hålla benet länge ut från kroppen utan att hålla i det. Efteråt fick jag stretscha ordentligt men det var skönt att känna att jag fick jobba. Jag kan också se och känna att jag blir starkare efter varje vecka, jag får alltså upp mitt ben högre och jag orkar längre. Det är roligt när man kan se att man förbättras tycker jag för det ger mig motivation.

Vi gjorde också diagonaler där min lärare hade satt ihop en kort kombination som i sig var mycket kortare än en av vår förra diagonaler, men det var mycket snurrar och extra steg som skulle vara rätt i takt, så det tog ett tag innan jag fick in stegen. Det blir som en liten hjärngympa, men om några veckor så kommer den sitta i ryggraden och jag kommer inte behöva tänka för att komma ihåg de, och det är då jag tycket att det är som roligast att dansa, när det bara flyter på. Då kan man njuta av dansen och istället för att tänka på vilka steg som kommer kan man tänka på att gör de rätt och att spänna rätt muskler.

Dansen vi jobbar på börjar bli ganska lång nu och den är verkligen härlig att dansa eftersom att den är lugn och jag kan ta ut alla rörelser. Jag brukar alltid f leva mig in i en roll i dansen så att det blir mer intressant att titta på.

Jag försöker alltid jobba med bålstabiliteten när jag dansar. Jag får då mycket bättre hållning och det kan göra att det blir lättare att dansa och det ser också snyggare ut. Att ha bra bålstabilitet kan också göra att man inte lika lätt får problem och skador med rygg, knä och höft.

Tisdag 25/9
Streetdance

Även denna dans börjar bli längre och det gör också att jag bli andfådd och tröttare, med det tycker jag är härligt! Vi jobbade mycket med att få in ”gunget” i dansen och att hitta rätt känsla till tåten. Även om klassen är ett träningspass i sig blir det så himla mycket roligare när man får använda låten och dansa efter den. På streetdancen är det inte lika mycket ”rätt eller fel” vilket kan vara skönt ibland. Jag tycker att det är kul att dansa lite som jag vill och det är härligt att känna sig trött efteråt.’

Torsdag 27/8
Orientring

Det var minst sagt jobbigt att springa så mycket, men jag märkte verkligen att det gjorde nytta och att jag antagligen förbättrade min kondition. Jag sprang med Rose och vi hade ett jätte bra samarbete för vi turades om med att vila och att springa in och hämta kontroller. När den ena var lite tröttare kunde den vila och så fick den andra springa lite extra så att den andra kunde återhämta sig och orka springa senare. Det gjorde att vi peppade varandra jätte mycket och det blev också lättar att springa. Jag upptäckte att jag nog inte har så himla dålig kondition eftersom att jag sprang väldigt mycket och det kändes bra och relativt roligt att springa. Vi fick en väldigt bar poäng och jag är mycket nöjd med hur jag sprang för när jag verkligen inte orkade mer så powerwalk’ade vi istället så att vi återhämtade oss men ändå kom framåt. Jag tror som sagt att jag tränade väldigt mycket under denna förmiddag och att jag blev både starkare och gladare. Jag har nämligen märkt att jag mår mycket bättre när jag har rört på mig och varit utomhus.

När jag kom hem efter orienteringen märkte jag att jag hade stora blåsor på undersidorna av mina fötter, så det är väl också ett bevis på att jag sprang mycket!

Torsdag 27/9
Jazzdans

Efter många övningar för att värma upp och bli starkare jobbade vi ganska länge med en snabb kombination som vi har vid sidan om vårt dansprojekt. Den kombinationen är till en snabb låt och dansen är mer åt showdance hållet än jazz. Den gjorde vi om och om inge och jag dansade nog utan stopp i 10 min. ingen. Då blir jag trött och andfådd på ett sådant härligt sätt för jag vett att jag gjort något bra. Sedan jobbade vi på en annan kombination som görs i par och innehåller många lyft och snurrar. Det blir både roligare och svårare att dansa i par, eftersom att man måste anpassa sig på ett annat sätt än när man dansar tillsammans en och en i en grupp. Två och två måste man ha kontakt hela tiden och se till att man är synkade, speciellt vid lyft och hopp så att man inte skadar sig. Detta ska sedan finns med i en dans som vi ska framföra senare i höst på en vernissage. Precis som i våras vid en annan föreställning kommer vi att få improvisera en del så att det kommer att bli vårt verk. Jag tycker att det är kul att improvisera för då får jag verkligen uttrycka mig genom rörelser och det tycker jag är mycket kul.

Fredag 28/9
Balett

Även denna fredag gjorde vi ”floorbard”. Det är verkligen ett bar sätt att träna på och idag kände jag att det verkligen hjälpte mig senare när vi dansade. Vi gjorde inga hoppkombinationer idag men jag blev ändå trött och slut, men inte andfådd på samma sätt som jag blir när jag hoppar. Efter floorbard’en känner jag mina muskler mycket lättare och det blir enklare att spänna t.ex bålen. Det svåraste med balett är att jag mer är skolad från jazzen eftersom att det var där jag började, och det gör att jag ibland glömmer utåtvridningen i t.ex. en passé. Därför är det något som jag tänker mycket på under en lektion. Det roligaste vi gjorde idag var när vi gjorde vårt adagio där det ingick pirruetter, vilket jag älskar!

Sammanfattning:
Det som tränade konditionen mest denna vecka var utan tvekan orienteringen i Skrylle, men det som var roligast var jazzdansen då vi gjorde vår show-dance. en var också en bra övning för att bli trött och andfådd. Som jag skrev innan märker jag att jag mår bättre av att röra på mig så alla träningar är inte bara bra för kroppen utan också för hjärnan. Jag bli gladare, kan koncentrera mig bättre och jag sover också bättre efter en träning.

Vecka. 40
På mådagsträningen gjorde vi mycket av diagonalen och den sitter bättre nu, alltså så kan jag den bättre och jag kunde tänka på att göra rätt istället för att fundera på hur den gick. Själva klassen var också rolig eftersom att vi kom långt i koreografin (den första delen blev klar) och jag fick träffa mina kompisar, och det gör att jag orkar med lite mer eftersom att jag är glad.

I tisdags övade vi mycket på ”gunget” som vi brukar på streeten. Nu har jag även börjat med att lägga in lite uttryck i street-dansen och lite ”kant och nivåer”. Alltså ibland gör man allting snabbt och sedan kör man lite lugnare, gör mjukare rörelser och sedan kantigare. Jobbar med olika nivåer. Det bli både roligare att dansa och att se på.

Idrottslektionen var jobbig och mycket krävande idag. Vi gjorde olika stationer där man samlade poäng. Vårt lag började med den stationen som avgjorde hur mycket tid de andra skulle ha på sin nuvarande station. Det gjorde att vi blev ganska slutkörda från början, men vi jobbade på bra ändå. Jag tyckte själv att den stationen där man skulle hoppa över plintar var den jobbigaste för där behövde jag tänka på mycket då man skulle häva sig övar plinten. Då blev jag rätt trött, jag tränade både armar och ben! Det var dock bra att det fanns stationer där man kunde återhämta sig lite, t.ex basketkast och hopprep. Jag jobbade bra på idrottslektionen och jag kände att verkligen tog i. Det blev så klart lättare att pressa fram de sista krafterna när jag visste att det var en liten tävling och vi samlade poäng.

På jazzdansen i torsdag la vi mycket fokus på att öva attityden (en pose att ha benet i, inte ett sätt att vara). Då tränar man också mycket ryggen och bålen. Det gäller att man har höften rät så att den inte åker upp. Det hjälpte mig så att jag inte gjorde fel och när vi gjorde övningarna kunde jag ”dansa” den istället för att bara göra dem. Sedan gjorde vi den snabba kombinationen tre gånger i rad (3,5 min), sedan en liten paus och så körde vi den igen. Det är ett roligt och bra sätt att bli andfådd och trött få, för låten vi dansar till är väldigt rolig och jag rycks med. När lektionen egentligen var slut så började vi spåna på ett nytt projekt som vi har som ska visas senare i höst. Det är mycket improvisation, och jag tycker att det var ett bra sätt att dansa ned, eller vad man ska säga. I fotboll eller liknande brukar man jogga ner lite när man har slutat för att kroppen sak återhämta sig och förr att man ska transportera bort olika slaggprodukter så som mjölksyra. Det sker fortare då man rör på sig och det motverkar också träningsverk. Lite samma effekt tror jag att det hade att vi dansade lite lugnare i en halvtimme. Jag ansträngde mig inte  lika mycket men gjorde ändå mitt bästa eftersom att det var inte lika jobbiga rörelser som krävde lika mycket. Det var också härligt att cykla hem efteråt, för då fick jag frisk luft.

Baletten var givande idag för vi gjorde först lite floorbard, övergick sedan till stången och sedan gjorde vi lite floorbard igen. Då kunde jag verkligen jämföra de olika rörelserna, vilket som var bäst. Det var kul att vi växlade lite och körde vid stången som vi brukade, men jag tycker att det blir bäst när man blandar. För när jag gör övningarna i floorbarden känner jag, som jag nämnt tidigare, att jag verkligen tar i. Sedan när jag gör det vid stången eller dansar kommer jag ihåg hur jag ska göra så att det blir rätt. Det som gick bäst idag var ”developéerna” (dansspråket, fråga mig inte om stavningen;) och det kan ha berott på att jag har övat mycket sådant på fridansen men också hemma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar