tisdag 18 september 2012

Träningsdagbok v.38

Måndag 17/9

Fridans/modern dans


Det kändes så skönt att få träna idag. Eftersom att jag varit stilla p.g.a. min skadade höft/ljumske har jag inte dansat eller deltagit på idrotten på två veckor. Så idag när jag dansade tog jag verkligen i, jag tog liksom i för alla de gånger som jag nu har missat. Jag dansade också i helgen då det var kulturnatt, så i början av klassen utvärderade vi det och hur vi tyckte att arbetet hade varit runt det. På kulturnatten var det i största del en improvisation, så jag gjorde endast de rörelser som inte gjorde ont i min höft.

Efter att vi pratat gjorde vi vår uppvärmning som är en snabb uppvärmning med många kast och sving och det gällde att slappna av för man ska inte spänna sig och tänka särskilt mycket på hållningen just vid denna kombination. Här blev jag andfådd, precis som det ska vara. Då hade vi gjort en del av uppvärmningen och nu skulle vi tänja ut muskler och också göra dansövningar så som plié, tondyer, grand batma och hopp. De gör vi ute på golvet och de handlar väldigt mycket om utåtvridning, bra hållning och att sträcka och spänna benen. Eftersom att jag fortfarande har ont i min höft, var jag försiktig med att jobba på utåtvridningen. Dessa övningar hjälper en väldigt mycket senare när man ska dansa fritt. Sedan stretschade vi för att vi inte skulle få träningsverk och för att vi skulle bli vigare. Jag tycker också om att stretscha för då slappnar man av. 

I vanliga fall så är denna delen ca halva klasstiden, men vi kortade ner hela uppvärmningen och övningarna lite så att vi skulle hinna dansa mer. Men innan vi börjar med dansen så gör vi diagonaler. Här över vi mycket på piruetter och movingsteps. Movingstepsär kombinationer eller steg där man förflyttar sig.

Sedan börjar vi med koreografin. Ofta kör vi igenom den så långt som vi hunnit förra gången och sen går vi igenom nya steg. När jag dansar tänker jag mycket på de vi övat på under uppvärmningen och övningarna i början. Jag tycker att det är kul att man kan kombinera rörelser och känslor så att publiken kan känna och se olika saker. Det var härligt att dansa och få vara i rörelse igen.

När jag kom hem så var jag så klart trött som jag alltid är efter en träning, och det var skönt att känna så. Jag tror att jag tränade konditionen mest i början vid uppvärmningen då allting går väldigt snabbt. Dansen som vi jobbar på är till en lugnare låt så då blir det inte att man blir andfådd på samma sätt. Där blir man mer trött i musklerna när de spänner de i de i rörelserna.

Tisdag18/7

Idrott

Idag var det idrott och vi körde två olika varianter på fotboll och handboll där det gällde att samarbeta.

Först värmde vi upp genom att springa runt i salen och sedan mjuka upp musklerna i olika rörelser. Det gick bra och jag gillade verkligen att sträcka ut vissa muskler och det var också skönt att springa. Då det gjorde lite ont i min höft/ljumske så var jag försiktig och hittade på andra sätt att bli varm som inte gjorde ont. ex. indianhopp.

Fotbollen spelade man i par och eftersom att man bara var två par i varje lag på planen samtidigt blev man väldigt trött och andfådd snabbt. Det var bra att man kunde byta ofta istället så att man ändå fick vara inne. När jag hade kutat efter bollen och sedan stannade kände jag verkligen hur hjärtat slog och det var en härlig känsla att veta att man hade tagit i.

Hadbollsleken var nästan samma som fotbollen, fast man hade två bollar och man var alla inne på plan istället för att man skulle vara i par inne på planen två och två. Man gjorde mål på samma sätt som på fotbollen, nämligen att man skulle passa sin egen målvakt som stod på en plint. På handbollen skulle man studsa den till målvakten så att det var större chans för de som försvarade att bryta den. Jag var ganska bra på att bryta bollen när motståndarna försökte göra mål. På handbollsgrejen blev det svårare att delta fullt ut eftersom att det var så många på plan samtidigt och det var lätt att jag kom mittemellan emellan försvaret och de som gjorde mål. Man behövde inte springa så snabbt lika ofta och jag blev inte lika andfådd och trött på handbollsspelet, vilket inte var så bra. Men det var bra på det sättet att det var enklare att göra mål och att passa varandra så att vi fick igång ett spel.

Jag är nöjd med idrottens lektion eftersom att jag tog i mycket. Jag blev trött och svettig efteråt och det var dessutom kul.

Tisdag 18/9
Streetdance

Vi gjorde ganska mycket styrka idag på dansen, och det var skönt att känna att musklerna fick jobba ordentligt. Vi dansade också så klart. Nu har dansen blivit längre och man är tvungen att hålla igång längre. När koreografin ännu är relativt kort så kör vi den om och om igen så ibland kan man dansa utan stopp i ca 6 minuter. Då känner jag att jag blir andfådd och det är bra för då tränar jag konditionen.


Torsdag 20/9
Idrott

Vi hade skidskytte i dag på idrottslektionen. Eftersom att vi inte har någon snö fick vi springa fram, en och en från vårt lag, och pricka ärtpåsar i en blint. För varje påse man missade fick man ett straff, t.ex springa ett innervarv, eller hoppa hopprep. Det var ett bra sätt att träna konditionen för jag gav allt i början och sedan i slutet på mina straff gav jag fortfarande allt. Alltså jobbade jag jättehårt under en längre tid. Jag tror att jag blev peppad av mina lagkamrater och så visste jag att det var tävling mot de andra lagen så då tog jag så klart i lite extra. När de andra i mitt lag skulle springa hade jag tid att återhämta mig och så att jag kunde ge allt igen nästa gång det var min tur. Detta sättet att träna kondition med långintervaller, passar mig tror jag för jag gillar att ta ut mig och sedan komma igen och vara stark.

Torsdag 20/9
Jazzdans

Jag kände mig jättepeppad när jag kom till danssen och jag tror att det var bra för då gav jag extra. Vi började med uppvärmning och sedan övningar ute på golvet, så som plié, tondyer, rond de chand. Detta gör vi för att öva bl.a utåtvridning och bålstabilitet men när vi gör de så måste man också spänna resten av kroppen. Vi gör också detta så att vi ska göra stegen i dansen rätt så att vi inte skadar oss, ex om man böjer sina knän men inte har knäna över tårna kommer man senare att få ont i sina knän. Så vi gör alltså detta för att stärka våra kroppar.

Koreografin är en mer showdance-inspererad dans och jag tycker att det är kul att vi varierar genre på koreografin. Även här kör vi dansen om och om igen nu när den är ganska kort och då blir man också trött och andfådd, precis som det ska vara!

Fredag 21/9
Balett

Det var längesen som jag dansade balett eftersom att jag varit skada så länge och sen har jag tagit det lugnt eftersom att balett är väldigt kritiskt för höften. Men idag var jag med. Vi har börjat med någonting som heter ”floor bard”. Istället för att stå vid stången och göra övningar så ligger vi ner på golvet och gör övningarna där. Det är ett bra sätt att öva på för då kommer man år muskler som man intre annars spänner och det blir också svårare att ”fuska”. Jag tycker också att det blir lättare att känna om man spänner rätt muskler. Efter det gör vi några adagio (=kortare kombinationer) och så övar vi oss på olika hopp. Då blir jag andfådd och jag känner hur jag tränar konditionen.

Sedan gör vi lite diagonaler där vi också gör olika hopp och piruetter. Piruetter är det roligaste tycker jag också det är också så det som jag är bäst på.

Efteråt fick jag träningsverk av ”floor bard’en” och det var ganska länge sedan jag hade träningsverk så det kändes mycket bra.

Sammanfattning v.38
Denna vecka har jag tränat mycket, men det är såhär mycket som jag kommer att träna varje vecka framöver. Det är då viktigt att jag går och lägger mig i rätt tid så att jag orkar med träningarna och skolan. Jag ska också komma ihåg att äta kvällsmaten före träningen om det är möjligt för då har jag märkt att jag orkar mer.  


1 kommentar:

  1. Vad innehållsrik din rräning varit denna vecka. Härligt att vara igång igen!

    SvaraRadera