måndag 12 september 2011

Sammankoppling

Boken om Sovay påminner mig om någon gammeldags film där de har stora klänningar och rider med häst och vagn. Miljön på gården får mig att tänka på en serie som heter Downtown Abby som utspelar sig i England. Serien handlar om vem som ska bli tronarvinge på gården, kärlek och förräderi!

Jag vet inte riktigt hur jag kan få den sammankopplingen men jag tänker på Pirates of the Caribbean. Kanske är det för att de själ pengar och det finns de onda och de goda, mitt i bland de finns det spioner. En av huvudpersonerna i Pirates of the Caribbean heter Elisabeth Swan och hennes mamma är också död och hennes pappa är rik och de bor på en stor gård. I filmen får Elisabeth vara med om ett äventyr där hon tar pengar och krigar, precis som Sovay. Både Sovay och Elisabeth är orädda och trotsar faran att dö.

Sovay har en likhet även med Pippi Långstrump men också en skillnad som påminner om Robbin Hood. Pippi hon ger sin egna pengar och är givmild men Sovay tar pengar från andra och ger till de fattiga

1 kommentar:

  1. Intressanta och personliga sammankopplingar!

    Berätta gärna mer om serien Downtown Abby.

    Gör nytt stycke när du börjar sammankoppla med en annan sak, Pirates of the Caribbean.

    SvaraRadera