söndag 18 november 2012

Kör i fyrkant!

Uppdrag: Köra i en perfekt fyrkant 90x90 cm

Nyckeln till framgång här var att ha bakhjulet rakt när roboten började köra. Första lektionen testa jag mig fram med hur många rotationer som behövdes för att den skulle köra 90 cm. Då tog jag hjälp av diagrammet från förra veckan, men jag behövde justera några cm. Sedan var det svängen som tog ganska lång tid. De andra veckorna har jag fått roboten att snurra 180 grader så nu tog jag ungefär hälften av de gradantalet så att roboten snurrade 90 grader i svängarna.

Vid den andra lektionen byggde jag på åtta stycken moment; köra + snurra x4. Ibland blev det så att jag endast behövde justera kanske den sista vändningen eller den mellersta körsträckan, därför kunde jag inte ”loopa” de första två momenten. Det som var konstigt var att den i början körde så rakt, men ju mer jag testade, utan att ändra inställningarna, så blev det mer och mer snett. Jag tror att detta har att göra med hur hjulen stod. Detta var det svåraste vi har gjort än så länge och det har nog att göra med att man var tvungen att vara så noggrann och att det inte fanns något bestämt rätt eller fel.

Tillslut klarade jag det. Då avvek roboten lite från den tejpade linjen, men eftersom att den kört rakare innan, blev den filmade färden godkänd.

Det viktigaste med en uppgift som denna är, som jag skrev i början av texten: att bakhjulet är rakt. A och O när roboten ska följa en linne, både innan och efter en sväng.

”Loopa” inte programmet. Om en av sträckorna skulle bli för lång/kort kan jag då justera det.

Se på diagrammet hur långt roboten kör vid ett antal rotationer.

Film kommer när Sara har klippt i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar