söndag 11 november 2012

Kör! Rädda! Stopp!

Räddningsuppdraget gick ut på att roboten skulle köra en angiven sträcka och sedan stanna vid en vist punkt. Utan att veta hur många rotationer som motsvarade en meter, satte jag mig ner och började testa. Programmerningssladden åkte upp och ner, då varje försök jag gjorde gav en felaktig sträck. I början hade jag inte fått veta hur lång sträckan skulle vara som vi blev testade på, så jag försökte få roboten att köra 100 cm. Vid 5,35 rotationer i programmet körde roboten tillslut min önskade sträcka och just när den fria tiden var slut var slut skulle jag komma fram och köra upp min robot. Med rädsla för att köra över gränsen som var utsatt drog jag ner antalet rotationer, bättre för kort än för långt. Den utgivna sträckan var 98,5 cm och jag valde då att ha 5,3 rotationer. Det visade sig sidan att det var 1,5 cm för kort. Mitt största problem var dock att roboten inte körde rakt. När jag visste att jag egentligen borde förlänga rotationen valde jag istället att fokusera på att bakhjulet stod rakt. Vid mitt andra försök körde roboten fortfarande snett men mitt avstånd till den utsatta punkten blev 0,5 cm kortare.

Jag drog slutsatsen om hur jag skulle ställa in roboten, eftersom att jag visste att fem rotationer gjorde så att roboten körde 92 cm, och att 0,5 rotationer var 10 cm. Därför skulle jag ungefär ha lite mer än 5,25 rotationer. Där av chansade jag med att ha 5,3 rotationer.

Jag skulle ha mätt hur långt roboten körde vid 1, 2, 3, 4 rotationer osv. så att jag kunde få en säker kurva på mitt diagram. Eftersom det var svårt att skriva in längderna exakt och för att det var svårt att se vid vilken sträcka hjulet stannade, är inte kurvan helt säker, och med bara några millimeter fel kör roboten antingen för långt eller kort. Diagrammet kommer att komma in på bloggen senare. Diagrammet kommer vara till nytta senare då jag inte har tid att sitta och pröva mig fram utan då kan jag bara titta på pappret och sedan skriva in antal rotationer. Jag blev ganska nöjd med min instats och hur jag lyckades räkna ut ungefär hur lång sträcka som roboten skulle köra med hjälp av informationen som jag skaffat under lektionen. Plötsligt har jag upptäckt att det faktiskt finns ett system i Mindstorms, men det tog ett tag innan jag hittade det.


   
                                                  Diagrammet över rotationer på robotens hjul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar