söndag 18 november 2012

Trycksensor

Veckans uppdrag gick som en dans! Med hjälp av Mindstorms egna kurs, kunde jag lägga till rätt symboler med rätt inställning så att roboten gjorde vad jag önskade.

Först var jag tvungen att bygga på en sensor, som fungerar som känseln på en människa. Uppdraget var att roboten skulle stanna när den körde in i ett föremål, sedan snurra ett halvt varv. Jag följde som sagt Programmeringshandledningen i programmet och jag tyckte att det var mycket bra. På slutet fick jag ändå pröva mig fram för att få roboten att snurra exakt 180 grader.

Tips: Ta hjälp av programmeringshandboken om jag inte kommer ihåg hur jag gör något. Där visar de steg för steg hur jag ska göra.

För varje steg roboten ska göra måste jag dra in ett nytt moment, ex. först glömde jag att jag var tvungen att ha en som sa att roboten skulle stanna efter att den hade känt av väggen. Alltså: köra, känna väggen, stanna, backa, snurra.

Kom alltid ihåg att vara glad och att ställa bakhjulet rakt så att roboten snurra exakt så många grader som jag vill.

Välj momentet som heter vänta, välj sedan den som heter tryck. Aktivera sedan sensorn till roboten genom att koppla in en sladd emellan dem. (Se att rätt port är ifylld i programmet.) Momentet som säger att roboten ska köra framåt ska vara inställd på obegränsad, så att den inte stannar innan den känner av ett föremål som är i vägen. 


Ett halv varv är 310 grader på programmet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar