tisdag 27 november 2012

Tutankhamun +-i

Utställningen var mycket välgjord och även om jag inte var så intresserad innan så blev jag det när jag var där inne. Det som jag tyckte var mest intressant var när de förklarade varför man gjorde såhär vid begravningen, vad saker betydde eller religionen. Eftresom att jag tycker mer om religion än historia var det kul att det blev lite sådant ändå. Det var kanske det som gjorde att jag blev intresserad av Tutankhamuns begravning. De fyra kapellen var de bästa tycker jag, för de hade ställt upp det så tydligt och de berättade om de olika bilderna och vad de symboliserade. I början fick man se en stor bild av gravkammaren med olika föremål. Sedan kunde man gå vidare och fördjupa sig om de olika sakerna.  Det hjälpte mycket  att man hade hörlurarna.

Det som var mindre bra var att man inte kunde pausa hörlurarna och de som de sa. De kunde haft fler filmer, en vid varje del kanske, som ett intro. Filmerna var bra för då kunde man sätta sig ner och pausa men samtidigt lära sig mer.

Intressant var att jag lärde mig så mycket, och att jag kommer ihåg mycket. Det var ett ganska bra upplägg med att dela in olika föremål i olika grupper. Mycket av de jag lärde mig kommer jag att använde vid förhöret v.50.


1 kommentar:

  1. Intressant reflektion du har skrivit. Jag gillade också uppläget med bio och hörlurar.Jag tyckte där var mycket att kolla på, tänk vilken kunskap de hade redan på den tiden.

    SvaraRadera