torsdag 7 juni 2012

Kroppslängder

Man har använt kroppens mått sedan flera tusen år före kristus. En aln var från armbågen till lillfingerspetsen och en tum var t.ex bredden på tummen. Eftersom att man utgår från sin egen kropp blir ju måtten olika från person till person. Jag har undersökt vad mina mått är och sedan gjort ett genomsnitt för alla tjejer och ett för alla killar i min halvklass. Då kan man se skillnader ch likheter.

Labkompisar: Uffe, Nanjot och Karro

Syfte: Hitta likheter och skillnader på längder på tjejer och killar.

Material: Måttband, Tumstock

Utförande: Vi mätte alla kroppsdelar i tur och ordning; längd, vingbredd, näsa, två leder på pekfingret, pekfingret, fot, underarm, runt höfter, axel och huvud. När vi mätte längden ställde vi oss mot en vägg och la en bok på våra huvuden och ställde sedan tumstocken bredvid för att se hur långa vi var. Vi använde boken för att få en rak linje på vårt huvud. När vi mätte fötterna la vi kortsidan på tumstocken in mot väggen och ställde oss sedan på den med hälen intryckt mot väggen. Vi använde även tumstocken för att mäta vingbredden, och då fick man hjälpa till att hålla den när någon annan mätte sig. När vi mätte näsa och fingrar använde vi måttbandet. Det gjorde vi även när vi mätte huvudmått, höftmått och axelmått. Vi hjälpte varandra med att se resultatet på måttbandet eller tumstocken om det var svårt.

Resultat:







Slutsats: Näsan och 2 leder på pekfingret är ungefär lika långa. Hela pekfingret är i sin tur nästan dubbelt så lång som två leder av det. Underarmen och foten har samma längd, och vingbredden och längden är ungefär lika långa.

Tjejer och killar är faktiskt ganska lika vad det gäller kroppens längder. Men vid de här måtten är faktiskt tjejernas lite längre. Tjejerna har längre kroppslängd, har längre underarm, större vingbredd. Tjejerna har större höfter än killarna men mindre axlar.

 

Sammanfattning av slutsatsen:

Jag tror att skillnaderna i längderna beror på att tjejer utvecklas tidigare än killar och att sedan killarna kommer att växa om tjejerna. Om man hade mätt de olika kroppslängderna om ett år hade man fått helt andra världen och kunnat dra andra slutsatser.

Vissa kroppsdelar är lika långa som en annan kroppsdel. Antagligen är det inte någon slump eftersom det stämmer ganska exakt på de allra flesta. Men självklart inte på alla eftersom man kan ha olika kroppsproportioner.

Tjejerna är lite längre än killarna om man räknar ut ett medelvärde på kroppslängderna.

Eftersom ingen av eleverna i undersökningen är riktigt färdigväxt eller färdigutvecklad stämmer resultaten bara för stunden. Redan efter sommaren kommer många av oss ha växt och utvecklats. Då förändras resultatet. Men om man gjorde samma undersökning på fullvuxna människor skulle man få fram ett mer långvarigt resultat som skulle kunna stämma och vara rätt mycket längre.


Felkälla:

Jag tror att man måste ha fler värden för att kunna fastställa att t.ex tjejer är längre än killar i åk 7. I vår halvklass är tjejerna långa och en del av killarna korta, så jag tror att vi hade fått ett annat diagram om man tagit in fler värden, och då hade man också blivit säkrare på att det var rätt.

Tabellerna kan också vara missvisande i det att jag sa att vingbredden var lika stor som man var lång. Värdena för min vingbredd kan ha kommit på någon annans rad och därför kan man inte jämföra de olika kroppsmåtten i tabellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar