Syftet med idrott är att man som elev ska bli medveten och intresserad av ett hälsosamt liv och friluftsliv. Detta gör man genom att göra fysksika rörelse. Detta är det vi gör den övervägande delen av lektionerna. T.ex hade vi förra lektionen badminton, vilket både stärker konditionen men också en förmåga att bli träffsäker och synkronisera armen med när bollen kommer. En annan del av den fysiska träningen är att vi har dansat folkdanser och moderna pardanser samt använt gymnastikredskap, så som plintar och ringar. Detta övar smidigheten.
Vi har planerat en uteaktivitet. Där valde jg att planera hur man skulle göra en övernattning i naturen. Där visade jag att jag hade kunskap om risker och rättigheter i naturen.
Efter nästan varje lektion utvärderar vi den fysiska aktiviteten. När vi gör detta blir vi medvetna om hur aktiviteten har påverkat vår hälsa och även hur vi tyckte att vi genomförde den med tanke på skaderisk och säkerhet, t.ex att man ska ha ett öga på var ens lagkamrater är så att man inte springer på dem och att kanske handbollsmålen var utdragna. När vi var i simhallen övade vi på att simma i lodrätt i vattnet och att fånga upp en människa som håller på att drunkna. Där fick jag kunskap om hur jag på bästa sätt hjälper till om det sker en olycka i/nära vattnet. Vi har även gått igenom hur man ska stoppa en blödning eller lägga om en stukad fot, när vi arbetade om kroppens rörelseförmåga, vilket är sätt att hantera nödsituationer på land.
När vi hade jultema förra åter övade jag mig på att planera en lektion, då jag ledde ett danspass för min klass. Detta gjorde jag tillsammans med två andra och det ökade min förmåga att samarbeta på ett annat sätt än att kunna passa en boll. Jag planerade passet utifrån de olika delarna, uppvärming och tänjning och sedan en aktivitet. Under lektionen fick jag öva mig på tt leda och vara den som ger instruktioner.
Jag har ännu inte planerat en idrottsaktivitet på idrottslektioner som Ylva har bedömt, men vi har utvärderat idrottsaktiviteter som Ylva planerat.
Vi har inte gått igenom eller diskuterat hur kroppsideal påverkar oss och inte heller hur könet påverkar vårt val av idrottsaktivitet. Det vi också har kvar att jobba med är olika kulturella traditioner i friluftsliv och uteaktiviteter.
I arbetet där vi ska planera en lektion vill jag vara i en grupp som gör en aktivitet med redskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar