Syfte: Undersöka om ljud påverkar vår koncentration
Den här undersökningen har jag och Erik gjort eftersom att vi ville se om ljud påverkar vår koncentration. Vi har gjort vår underökning på tolv personer från åk 3. I matematik behöver man kunna koncentrera sig mycket för att lösa uppgifter, därför använde vi oss av två mattepapper med uppgifter på: ett löste dem i tystnad och ett i buller.
Hypotes: Jag tror att de kommer att koncentrera sig märkbart bättre i tyst miljö, eftersom att vi har valt buller som störande ljud. Olika personer trivs med olika ljud, vissa gillar att ha musik i öronen när de ska jobba, men jag tror dock att buller och prat stör mer än musik. Om man alltid har buller i bakgrunden när man ska koncentrera sig tror jag att man blir van vid det och lär sig att koncentrera sig i alla fall
Material:
Bullerinspelning
Undersökningspersoner
Testuppgifter
Penna suddigum
Tidtagarur
Utförande: Vi skrev två matte-prov med liknande uppgifter som tolv
stycken nio-åringar skulle lösa hälften tjejer och hälften killar. Det
första provet löste dem i ett tyst rum under 3 min. De resterande
liknande uppgifter på det andra provet gav vi sedan eleverna att lösa
under lika långt tid, men då utsattes de för buller och oljud.
Testuppgifterna som personerna i undersökningen fick göra för att testa koncentrationen.
Resultat: Genomsnitt
Slutsats: Undersökningen resulterade i att elever i åk 3 koncentrerar sig bättre i tyst miljö än i bullrig miljö. Vi kunde också se att tjejer och killar koncentrerade sig olika bra. Därför borde skolmiljön alltid vara tyst eftersom att då fler kan prestera bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar