Den här undersökningen har jag och Erik gjort eftersom att vi ville se om ljud påverkar vår koncentration. Vi har gjort vår underökning på tolv personer från åk 3. I matematik behöver man kunna koncentrera sig mycket för att lösa uppgifter, därför använde vi oss av två mattepapper med uppgifter på: ett löste dem i tystnad och ett i buller.
Hypotes: Jag tror att de kommer att koncentrera sig märkbart bättre i tyst miljö, eftersom att vi har valt buller som störande ljud. Olika personer trivs med olika ljud, vissa gillar att ha musik i öronen när de ska jobba, men jag tror dock att buller och prat stör mer än musik. Om man alltid har buller i bakgrunden när man ska koncentrera sig tror jag att man blir van vid det och lär sig att koncentrera sig i alla fall
Material:
Bullerinspelning
Undersökningspersoner
Testuppgifter
Penna suddigum
Tidtagarur

Testuppgifterna som personerna i undersökningen fick göra för att testa koncentrationen.
Resultat: Genomsnitt
Slutsats: Undersökningen resulterade i att elever i åk 3 koncentrerar sig bättre i tyst miljö än i bullrig miljö. Vi kunde också se att tjejer och killar koncentrerade sig olika bra. Därför borde skolmiljön alltid vara tyst eftersom att då fler kan prestera bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar